๐ป์๋ช ์ ํฅ๊ธฐ | ๋ช ํํ ์ง๊ณํ๋ฅผ ์ธ์ฐ๋ผ๐ป
์ฒญ์๋ ๋ค์๊ฒ ๊ต์ก์ด๋ ์ธ์์์ ์ซ์ ์ผ์ด๋ ๋ฌด๊ฑฐ์ด ์ง์ผ๋ก๋ถํฐ ํผํ๋ ๊ธธ์ ๊ฐ๋ฅด์น๋ ๊ฒ์ด ์๋๋ฉฐ, ๊ทธ ์ฐธ๋ ๋ชฉ์ ์ ๋์ฑ ์ข์ ๋ฐฉ๋ฒ๊ณผ ๋์ฑ ๋์ ๋ชฉํ๋ฅผ ๊ฐ๋ฅด์นจ์ผ๋ก ๊ทธ ์ผ์ ๊ฐ๋ณ๊ฒ ํ๋๋ฐ ์๋ค๋ ๊ฒ์ ๊น์ด ์๊ฒจ ์ฃผ์ด์ผ ํ๋ค.
๊ทธ๋ค์๊ฒ ์ธ์์ ์ฐธ๋ ๋ชฉํ๋ ์์ ๋ง์ ์ํ์ฌ ํ ์ ์๋ ํ ๊ฐ์ฅ ํฐ ์ด๋์ ํ๋ณดํ๋ ค๋ ๊ฒ์ด ์๋๋ผ, ์ธ์์ด์ด์ ์ฐธ์ฌํ์ฌ ๊ทธ๋ค์ ์ผ์ ํจ์ผ๋ก์จ ๊ทธ๋ฆฌ๊ณ ์์ ๋ณด๋ค ์ฐ์ฝํ๊ณ ๋ฌด์งํ ์๋ค์๊ฒ ๋์์ ์์ ๋ด๋ฐ์ด ์ค์ผ๋ก์จ ๊ทธ๋ค์ ์ฐฝ์กฐ์ฃผ๋ฅผ ์ํ๋กญ๊ฒ ํ๋ ๊ฒ์ด๋ผ๋ ์ฌ์ค์ ๊ฐ๋ฅด์น๋ผ.
์์ ์ ์์๋ฅผ ๋ฐ๋ฅด๊ฒ ์ฌ์ฉํ๋ ๊ฒ์ ์ฐ๋ฆฌ๊ฐ ๋ฐฐ์ธ ์ ์๋ ๊ฐ์ฅ ๊ท์คํ ๊ตํ์ด๋ค. ์ฐ๋ฆฌ๋ ๋๋๋ฅผ ์ฌ์ฉํ๋ ์ผ์ ํ๊ณ ๊ฑฐ๊ธฐ์ ๊ทธ์น๊ฑฐ๋ ์ ์ฒด์ ํ๋์ ํ ํ ๊ฑฐ๊ธฐ์ ๊ทธ์ณ์๋ ์ ๋๋ค. ์ฐ๋ฆฌ๋ ์ธ์ฒด๋ผ๋ ๊ธฐ๊ณ๋ฅผ ๊ตฌ์ฑํ๋ ์ฌ๋ฌ ๋ถ๋ถ-๋, ๋ผ, ๊ทผ์ก, ๋จธ๋ฆฌ ๊ทธ๋ฆฌ๊ณ ์ฌ์ฅ-์ ์ต์ ๊ป ์ฌ์ฉํด์ผ ํ๋ค. ...
์ฒญ๋ ๋ค๋ก ํ์ฌ๊ธ ๊ทธ๋ค์ด ์๊ธํ ๋ ์ง๋๋ฅผ ๋ฐ์ ์ ์๋ ๋ช ํํ ์ง๊ณํ๋ฅผ ์ธ์ฐ๋๋ก ํ๋ผ. ์ ๊ทน์ ์ธ, ์ ๋ฐ๋ฌ๋ ์ฒด๋ ฅ๊ณผ ๋ช ๋ฏผํ๊ณ ๊ฐ๋ ฅํ๊ณ ์ค์ ์ ์ธ, ์ ์ ๋ ฅ์ ์๊ตฌํ๋ ์๊ธฐ๊ฐ ๋ฅ์น ๋, ๋ด๋ ค์น๋ ๋ง์น์ง ํ๋ํ๋๊ฐ ์ค์ํ, ์ด๋ ค์ด ์ผ์ด ์ํ๋์ด์ผ ํ๊ณ , ์ค๋ก์ง ํ๋๋๊ป ์งํ๋ฅผ ๊ตฌํจ์ผ๋ก์จ๋ง ๋์ฒํ ์ ์๋ ์๊ธฐ๊ฐ ๋ฅ์น ๋, ์ง์งํ ํ๋์ผ๋ก ๋๊ด๋ค์ ๊ทน๋ณตํ๋ ๋ฒ์ ํฐ๋ํ ์ฒญ๋ ๋ค์ ์ผ๊พผ๋ค์ ๋ณด๋ด๋ฌ๋ผ๋ ์ด์ฒญ์ “๋ด๊ฐ ์ฌ๊ธฐ ์๋์ด๋ค. ๋๋ฅผ ๋ณด๋ด์์”๋ผ๊ณ ๋ฐ์ํ ์ ์๋ค.
์ ์ ๋จ๋ ์ ๋ง์์ด ์์ ์ฒ๋ผ ๋ง๋๋ก ํ๋ผ. ๊ทธ๋ค์ด ํ์ฐฎ์ ๊ฒ๋ค์ ์๊ฐํ์ง ์๋๋ก ํ๊ณ ๋์ฑ๊ณผ ๊ฑฐ๋ฃฉํจ์ผ๋ก ์ฑํ๋๊ฒ ํ๋ผ. ๊ทธ๋ค์ ๋ฌ๋ฆฌ๋ ํ์๊ฐ ์๋ค. ์ฑ๋ น์ ์ฑํ์ผ ํ์ฌ์ ํตํ์ฌ ์๊ฐ์ด ์๊ฒฐํด์ง ์ํ์์ ๊ทธ๋ค์ ์์ ๋ ์ธ๋ จ๋๊ณ ํฅ์๋๊ณ ๊ณ ์ํ๊ฒ ๋ ์ ์๋ค.
― ๊ทธ๋ฆฌ์ค๋์ธ์ ๋ง์๊ณผ ํ์ฑ๊ณผ ์ธ๊ฒฉ 1, 364-5.
๐ปAroma of Life I Set Up Well-defined Landmarks๐ป
Let the youth be impressed with the thought that education is not to teach them how to escape life’s disagreeable tasks and heavy burdens; that its purpose is to lighten the work by teaching better methods and higher aims.
Teach them that life’s true aim is not to secure the greatest possible gain for themselves but to honor their Maker in doing their part of the world’s work and lending a helpful hand to those weaker or more ignorant.
The right use of one’s self is the most valuable lesson that can be learned. We are not to do brain work and stop there, or make physical exertion and stop there; we are to make the best use of the various parts that compose the human machinery—brain, bone, muscle, head, and heart.
Let the youth set up well-defined landmarks by which they may be guided in emergencies. When a crisis comes that demands active, well-developed physical powers and a clear, strong, practical working mind; when difficult work is to be done where every stroke must tell, and perplexities can be met only through seeking wisdom from God, then the youth who have learned to overcome difficulties by earnest labor can respond to the call for workers, “Here am I, send me.”
Let the hearts of young men and young women be as clear as crystal. Let not their thoughts be trivial, but sanctified by virtue and holiness. They need not be otherwise. With purity of thought through sanctification of the Spirit, their lives may be refined, elevated, ennobled.
— Mind, Character, and Personality Volume 1, 364-5.
๋๊ธ
๋๊ธ ์ฐ๊ธฐ